18.8.07

Por favor mátame (La historia oral del punk)

Un llibre imprescindible que explica la història del punk de Nova York a través dels testimonis dels seus protagonistes. Legs McNeil, que havia estat coeditor de la revista americana Punk a mitjans dels 70, es va dedicar a principis dels 90 a entrevistar les estrelles del rock i la gent que es movia al seu voltant (fotògrafs, tècnics, productors, etc.). L’escriptora Gillian McCain el va ajudar a seleccionar el material i estructurar-lo. El resultat es va publicar per primera vegada el 1996 amb el títol Please Kill Me, la inscripció que duia Richard Hell en una samarreta. Més de cent mil còpies venudes i traduccions a l’italià, a l’alemany, al txec, al portuguès, al rus, al castellà, etc. Deu anys després, arriba una edició especial corregida i amb material extra, que l’editorial Discos Crudos ha traduït al castellà. Al llarg de les més de cinc-centes pàgines del llibre hi desfilen la Velvet Underground, els Stooges d’Iggy Pop, els Ramones, Johnny Thunders, Jim Morrison, Patti Smith, Richard Hell, Blondie, etc.

Reprodueixo un breu extracte del llibre, en què Danny Fields (manager dels Stooges i els Ramones) parla de Jim Morrison i Nico:

"Nunca he sentido ningún respeto por Oliver Stone, y después de ver la escena del encuentro de Morrison con Nico en la película de los Doors... “Hola, soy Nico, ¿quieres acostarte conmigo?”. La realidad no pudo ser más distinta.
Lo que pasó fue que me encontré con Morrison en las oficinas de Elektra, y él me siguió hasta el Castle en un coche alquilado. Morrison entró en la cocina, y allí estaba Nico. Se quedaron mirando al suelo, sin decir nada. Eran demasiado poéticos para decir algo. Entre ellos se creó un rollo aburrido, silencioso y poético, una unión mística. Creo que Morrison le acarició el pelo, y después empezó a ponerse muy borracho, mientras yo le suministraba los restos de droga que Edie Sedgwick no me había robado."

Més informació sobre el llibre: www.porfavormatame.com. Hi trobareu una interessant selecció de vídeos i comentaris com aquest de l’escriptor William S. Burroughs:

"Antes de los Sex Pistols y de los Clash, antes del cínico circo mediático de Malcolm McLaren, antes de que la música fuera todo postura política y rollo, estuvo el punk americano, con todo su corazón. Leer Por favor, mátame, me ha hecho sentir como si hubiera estado allí... un momento, estuve allí. Este libro lo cuenta tal y como fué. Es el primer libro en hacerlo. Me alegro que Legs y Gillian por fin hayan corregido la historia."

1 comentari:

Marc ha dit...

Em van deixar la primera edició fa alguns anys. Si l'han reeditat i corregit m'el compro segur. Boníssim