22.7.11

Paco Roca, "L'hivern del dibuixant"

De Paco Roca ja em va agradar molt Arrugas (2007), una història gràfica sobre la vellesa i l'Alzheimer. Per això, quan em vaig trobar a la botiga de Norma Comics aquesta edició en català de la seva última obra, fins al moment, no em vaig poder estar de comprar-la.  

L'hivern del dibuixant explica la història de cinc dibuixants que, en la Barcelona de l'any 1957, gosen rebel·lar-se contra l'omnipotent Editorial Bruguera i crear la seva pròpia revista d'historietes: Tío Vivo. L'hivern del dibuixant ens acosta a les vivències d'historietistes com Escobar, Peñarroya, Cifré, Conti, Giner, Vázquez, Ibáñez... i ens transporta a la Barcelona dels anys de la dictadura, de la censura, dels que havien perdut la guerra. De la mà hàbil de Paco Roca recorrem les Rambles, la plaça de Catalunya, passem per la Monumental... tot gràcies a uns extraordinaris dibuixos. "En certa manera, aquest és l'àlbum que sempre havia volgut fer", afirma l'autor. "Unir els trossos de la història a partir dels records dels dibuixants i altres persones relacionades amb l'editorial per intentar ser el més fidel possible als fets, ha sigut la part més complicada de l'àlbum, però també la més apassionant". Certament, L'hivern del dibuixant transmet tota la passió de l'autor per tots aquells tebeos "que em van fer començar a estimar els còmics".